Vidensbank: Kommunalt
I Danmark spiller kommunerne en vigtig rolle i at støtte og facilitere opførelsen af bofællesskaber ved at udarbejde og implementere overordnede kommuneplaner og mere detaljerede lokalplaner. Disse planer fastlægger rammerne for boligudvikling og specifikke regler for områder, herunder bygningers udseende, højde og placering.
Ved opførelse af et bofællesskab er det nødvendigt at undersøge gældende kommune- og lokalplaner samt involvere forsyningsselskaber for vand, el og varme. Bæredygtig energiforsyning bør også overvejes, f.eks. ved brug af solceller og jordvarme.
Klare ideer og overholdelse af regler er afgørende. Kontakt med politikere og embedsmænd samt deltagelse i borgermøder kan hjælpe med at få feedback og støtte fra lokalsamfundet. Undersøg støttemuligheder fra kommunen, såsom økonomisk støtte eller assistance med at finde egnede grunde.
Inddragelse af fremtidige beboere er essentiel for at skabe fællesskab og interesse omkring projektet, hvilket kan bidrage til succes. Opførelsen af et bofællesskab kan være udfordrende, men med den rette tilgang og samarbejde med kommunen kan det være en givende proces.
Indgang og kontakt til kommunen
Beskrivelse af kontakten til og samarbejdet med kommunen; fx hvilke forvaltninger og personer, man har samarbejdet med, om man har haft faste kontaktpersoner. Hvad har der været af udfordringer og muligheder i samarbejdet med kommunen? Hvilke gode råd har man til andre bofællesskaber vedr. det kommunale samarbejde?
Karise Permatopia
Indgang og kontakt til kommunen
Permatopias opstartsgruppes kontakt til Faxe kommune startede på politisk niveau i 2013 med en henvendelse til kommunens borgmester (A), idet en arbejdsgruppe for et permakulturelt landbrugsprojekt nedsat af en andelskasse (AJAK) ønskede at overtage et konkursramt landbrug og lave et arbejds- og bofællesskab i kommunen. Der var vældig stor interesse for projektet fra politisk side. Det passede til flertalsgruppens politiske agenda for perioden at a) støtte bæredygtighedsprojekter, b) udvikle landdistrikterne, c) understøtte landsbyskole/børneinstitutioner i den lille by Karise (2000 indbyggere i 2014), som landbruget/gården ligger i.
Kommunen hjalp projektet på mange måder, bl.a. med kontakt/aftale til/med et boligselskab, som skulle stå for de almene boliger, samt med at få relevante myndigheder i tale (miljø-, landbrugs-, og boligministerie, region etc.), fordi der er mange godkendelser ud over kommunalt regi, som skulle være på plads. Dette inkluderede bl.a. ophævelse af bopælspligt på gården, godkendelse af vindmølle, godkendelse af beskyttet biotop og godkendelse af skovbørnehave i Permatopias fredskov.
Byrådet vedtog støtte til projektet og boliggaranti til de almene boliger på betingelse af, at der blev bygget et tilsvarende antal ejer-/andelsboliger. Flere boligselskaber var i spil, og god politisk hjælp var helt nødvendig for at lande gode forhandlinger. Når en vellidt borgmester går ind i projektet, følger ofte god administrativ hjælp. Det har vi oplevet i mange dele af den kommunale forvaltning, både mht. godkendelser af bygninger, tilbygninger, opførelse af skovbørnehave samt råd og vejledning vedrørende tekniske anlægs opførelse.
Borgmesteren var i de første mange år formand for bofællesskabets venneforening og har hjulpet Permatopias bestyrelser godt ind i lokale netværk. Den politiske opbakning spillede også en rolle for både den bank, som finansierede vores byggelån, og den bank, som endte med at finansiere vores driftslån.
Der er mange slags gode råd at give: Find en indgang så højt i det politiske system som muligt. Interesser jer for den kommunale dagsorden; se på hvordan jeres projekt kan bidrage til den dagsorden. Der er bare så mange ting, der bliver nemmere med kommunal medvind. Spil med, byd jer til med hjælp og bidrag, ikke blot med ønsker og krav. Forstå lokalpolitikken, det kommunale system, og forstå modstanden eller de manglende godkendelser på systemets præmisser, når der samarbejdes med de kommunale enkeltindivider. Bekæmp urimelighederne politisk, ikke i konfrontation med medarbejdere i sagsbehandlingerne.
Vi har nu i perioden 2022-2025 et byrådsmedlem, der bor i bofællesskabet og har været med fra Permatopias start. Indflydelse kræver medspil og investering i lokalpolitikken.
Økosamfundet Egeskoven
Indgang og kontakt til kommunen
Jeg var formand under etableringsperioden. Kommunen har forsøgt sig med en fast kontakt, men der har været udskiftning. Det var lidt en udfordring. Vores oplevelse har været at vi har snakket med en stor flade af kontakter.
Vi oplevede sådan set en god vilje fra kommunens side, og en af de første, vi blev kontaktet af, var borgmesteren, som sagde at han stod til rådighed, hvis der opstod udfordringer. Så politisk var der stor velvilje.
Vi har oplevet en udfordring i forbindelse med, at lovgivningen skulle overholdes. Det er en udfordringen, fordi at lovgivingen beror på en fortolkning. Så kommer der en udskiftning inde på kommunen, og det, der så kan ske er, at når den nye medarbejder så stiller spørgsmål om, hvorvidt lovgivningen skal fortolkes på en ny måde. Det kan stoppe en hel proces og ingen i kommunen tør gøre noget, før det er undersøgt helt til bunds. Man kan ikke regne med at kommunen ikke pludselig stopper projektet. Vi har flere eksempler på at fortolkningen pludselig var en anden. Det grelleste var ifb. med kystnærzonen. Vi ligger 2,9 km fra kysten. Vi havde kørt på og kommunen var med over for at vælge areal og gav os mullighed for at lave landzone om til byzone. Der blev udarbejdet forslag til en lokalplan, men så kom der en ny medarbejder og den nye medarbejder stillede spørgsmål til, at det ikke var 3 km fra kysten. Der er en fortolkning omkring, om man kan se bebyggelsen eller ej, og det kan man ikke hos os pga skov.
Kommunen tør på det tidspunkt ikke at gå videre. Samtidig har vi en forhåndskøbsaftale med landmændende og står og tripper, men kommunen tør ikke at tage en beslutning. Vi prøvede at insistere på, at kommunen skulle tage et møde med ministeriet. Det gjorde de ikke. Derfor hyrede vi et privat rådgivende ingeniørfirma, som kunne gå ind og vurdre et høringssvar fra kommunen og fortælle, at de fortolkede kystzonespørgsmålet anderledes. Og så gik kommunen ind og tog et møde med ministeriet.
Kommunen tør ikke tage beslutning, hvis der er den mindste grad af tvivl. Man skal fodre dem med oplysninger. Man får ikke hjælp til at komme videre i sådan en sag, men skal selv stå for det. Der var nogen, der arbejderde hårdt på det her forud i 3 år og det er lang tid at bruge på det.
Hvis man på landsplan kunne lykkes med at lave et taskforce på det her område, så ville det være en god løsning. Der er så meget jura og man har brug for et sted, hvor man kan henvende sig og få et svar, uden at det svar kan laves om undervejs.
Hvis vi havde vidst, hvor svært det her var fra starten, var vores økosamfund ikke blevet til noget. Jo længer tid man beder folk om at være engagerede i et projekt, uden de kan begynde at bygge et hus, jo sværere er det at få det gennemført. Vi misted mange gode folk undervejs , som ikke kunne blive ved med at vente.
Bofællesskabet A/B Pile Alle 27 Frederiksberg
Indgang og kontakt til kommunen
Ejendommen er bygget og etableret af Frederiksberg Seniorbolig selskab. De eksisterer vist ikke mere. De første andelshavere stiftede efterfølgende foreningen og over tid glemte man, at det var en seniorbolig forening, men nu er vi langsomt ved at komme tilbage på sporet.
Vi har ikke nogen kontakt til kommunen pt og vi har ingen erfaring med samarbejde med kommunen.
Politikere og lokal opbakning
Beskrivelse af kontakten til politikerne og lokalområdet, fx hvad man har gjort af erfaringer med dialog med politikere om, hvordan bofællesskaber spiller sammen med kommunale dagsordener, (klima)planer og strategier? Blev der afholdt borgermøder? Hvordan var/er kontakten til lokalområde, herunder også evt. samarbejde med lokale foreninger, institutioner mv.
Eksisterende bebyggelse - eller ny grund
Beskrivelse af, om bofællesskabet er etableret på en ‘ny grund’ eller i eksisterende bebyggelse, fx privat/kommunal grund, herunder også kommunens rolle i forhold til at finde en egnet grund/bebyggelse.
-
Karise Permatopia
Eksisterende bebyggelse - eller ny grund
Permatopia er beliggende på en landbrugsparcel på 30 ha (heraf 12 ha skov) i udkanten af en mindre landsby med ca. 2000 indbyggere (efter 2018 2230 indbyggere!). Bofællesskabet er altså etableret på en eksisterende grund med udgangspunkt i en traditionel gård med stuehus og 3 længer og tilhørende småhuse. Landbruget havde været dyrket økologisk i over 20 år, men var gået konkurs og var ret forfaldent. Permatopia er blevet en ny bydel tæt på plejehjem, Brugs og station, som nabo til byens kvarter for småindustri.
Kommunen var behjælpelig med at få udarbejdet en omfattende lokalplan, godkendelse af bebyggelsens byzonestatus og hjalp i årene fra 2013-2018 især med godkendelser af fx vindmølle, spildevandsanlæg, byggetilladelser i flere omgange og ret stor mediebevågenhed i opstarten, fordi det tegnede til at blive et af Danmarks største permakulturelle bo- og arbejdsfællesskaber med en markant klima- og jordbrugsprofil. Projektet skabte naturligvis politisk debat i kommunen.
Helt lokalt var der en stor del af Karises beboere, som hilste bofællesskabet velkomment med resurser, børn og klimabevidsthed. Den lokale Brugs udvidede med 1500 m2 i vores indflytningsår og en stor udvidelse af det økologiske sortiment 😊. En anden del af Karises og omegns landbefolkning var mere skeptisk overfor ”hippierne fra København, der skulle på landet”. Ret hurtigt inviterede en del af lokalbefolkningen sig selv til 1. spadestik, rejsegilde og hjalp med maskiner etc. til de første bearbejdninger af jorden, idet landbruget blev startet et par år før indflytning.
Vi havde ikke et formelt samarbejde med andre bofællesskaber om starten af Permatopia, men i de første år tog mange arbejdsgrupper på besøg i flere bofællesskaber af lignende størrelse for at snakke om alt fra værdiprocesser, fødevarefællesskaber, fælles madordning, børn i fællesskaber, bæredygtigt byggeri, arbejdsorganisering etc. Mange i fællesskabets følgegruppe tog på kurser i bl.a. Eco village, regenerativt landbrug, sociokrati etc. i andre fællesskaber, og vi fik god hjælp fra et nærliggende øko-gartneri og et andelslandbrug til den første drift af landbruget.
Det var godt for Permatopias ret hurtige forankring i lokalområdet og i kommunen, at der var nogle kommende beboere, som havde kendskab til både Faxe og Stevns kommuner, til Karises miljø og institutioner. Vi fik hurtigt relationer – og efter indflytning er de relationer udbygget. Desværre har vi nok skuffet en del Kariseborgere, fordi etableringen af vores arbejds- og bofællesskab har taget så mange kræfter på de interne linjer, at Permatopia ikke endnu har bibragt så store tilskud af ny energi til byens fritids-, kultur- og sportsliv, som nogle Kariseborgere havde håbet.
Vi bruger faciliteterne i byen (sportshal, børneinstitutioner) og en del permatopister arbejder nu lokalt. Vi inviterer til marked og til brug af vores faciliteter, men vi har udover et egnsteater og stort bidrag til byens kulturarrangementer ikke stillet op til fx mange betrængte lokale foreninger og klubbers bestyrelser. Vi deltager dog i byens ”Dialogforum”, som koordinerer de lokale aktiviteter. Den skepsis, som vi mærkede især de første år, er aftaget, og vi har vist os at være ret almindelige og ufarlige familier, selv om antallet af ladcykler i landsbyen er mangedoblet.
Økosamfundet Egeskoven
Eksisterende bebyggelse - eller ny grund
Når en kommune har mulighed for at udvide med så og så meget landzoneareal, så kan kommunen aktivt bruge det stykke ,de har afsat et andet sted og i stedet udvide hos os. Det var en aktiv hjælp for os. Da vi skulle vælge arealet her, så gik vi op til kommunen, gik vi op med et kort og der var de aktivt med inde over.
Planer for byggeri
Beskrivelse af, hvordan bofællesskabet var involveret i lokalplansudarbejdelsen, fx vigtige emner for bofællesskabet, hvis man havde særlige ønsker/krav. Var der nogle stridspunkter i form af ønsker/krav, der var svære at opfylde (begge veje). Ansøgte dispensationer, vedr. f.eks. forsyning, energi, spildevand og/eller nedsivning - og hvordan det gik.
Karise Permatopia
Planer for byggeri
Fra start var Permatopia indholdsmæssigt et ret ambitiøst projekt, der krævede stor velvilje fra kommunens planafdeling, både mht. byggegodkendelser af de 90 boliger, ombygning af gårdens lo og stuehus, etablering af vindmølle, et kæmpe pilerensningsanlæg (som i første planfase var en idé om et biobrændselsanlæg, der senere blev droppet grundet manglende økonomi) samt tilhørende urinopsamlingstanke, jordvarmeanlæg til forsyning af varme og varmt vand, drivhuse og ophør af bopælspligten på gården.
Der var, efter de første lidt kuldsejlede forsøg med frivillig arkitektbistand og rådgivning om permakulturel landbrugsdrift, et meget fint samarbejde mellem kommunens plan-/byggeafdeling og den nye arkitekt, de tekniske rådgivere samt det byggekonsortium, som stod for hhv. a) de 44 lejeboliger (Sydkystens boligselskab) og de 46 andels- og ejerboliger (privat bygherre-forening af beboere). Dette samarbejde var afgørende for, at Permatopia kom igennem byggefasen, herunder fremskyndelsen af de lovpligtige arkæologiske undersøgelser med tilhørende dispensationer samt de efterfølgende store problemer med fx opnåelse af byggelån, forfærdeligt vejrlig i byggeriets hovedperiode samt entreprenørkonkurs efter færdiggørelsen, men før 1-årsgennemsyn.
Arkitekten – og beboerne gennem hyppige møder med ham – fik stor indflydelse på lokalplanen og senere på den faktiske udformning af boligerne (rækkehuse i 8 klynger i 5 størrelser, ens koncept for leje-, andels- og ejerboliger). Kommunikationen mellem arkitekt og kommune har været meget betydningsfuld, bl.a. lavede arkitekten efter endt byggeri en ”designmanual” for senere ombygninger, tilbygninger, skure, cykelskure m.v., som blev forhåndsgodkendt i kommunen, så det nu er enkelt for beboerne at forbedre deres bolig.
Hvis man er et bofællesskab, der ønsker blandede ejerformer i boligerne, er det vigtigt at interessere sig for, hvordan forskellig lovgivning påvirker vilkårene (økonomi, tidsplan og fremtidige beslutningsområder) både i etableringsfasen og senere i driften af bofællesskabet. For eksempel: Når man bygger almene boliger, sættes der en max m2-pris for håndværkerudgifter. Eftersom vi havde valgt et koncept, hvor boligerne skulle være så ens som muligt (materialevalg, opførelse, konstruktion etc.), gjaldt den pris pr. m2 også for de øvrige boliger uanset ejerform. Det betød, at da byggeriet overskred de estimerede omkostninger, var man nødt til at spare fx et vindfang med altan og et skur til hvert hus væk. Prisen kunne ikke bare øges.
Dette har desværre forøget uligheden, fordi ejerboligerne generelt har haft bedre mulighed for (eller interesse i) senere at lave egne tilbygninger end de, der bor i lejeboligerne. Permatopia havde også et ønske om, at alle boliger skulle være ens mht. faciliteter, udseende og materialer, og at de 5 størrelser (76, 85, 100, 115, 126 m2) skulle være tilgængelige uanset ejerform. Man må dog ikke bygge almene lejligheder over 115 m2, så den største bolig findes ikke i lejeklyngerne. Den mindste bolig ville blive for dyr som ejerbolig, så den findes i lejeklyngerne, men kun med én bolig i andelsboligklyngerne.
Det er vigtigt at holde sig for øje, når man gerne vil have blandede ejerformer, at der er meget forskellig lovgivning og ret forskellige aktører og muligheder/risici, som kan trænge langt ind i fællesskabet som svære problemstillinger, hvis man gerne vil fremme, at alle beboere i fællesskabet har lige vilkår, rettigheder og pligter – og at det er fællesskabet, ikke udefra kommende lovgivning, som sætter barren for forskelle og dispensationer. Økonomiske forskelle og forpligtelsesforskelle vil på den lange bane skabe nogle dilemmaer, som kan være svære at håndtere.
Økosamfundet Egeskoven
Planer for byggeri
Kommunn havde nogle krav til os, så vi skulle leve op til kravene for resten af området. Vi var nødt til at sige ja til en stor parkeringsplads. Dem accepterede vi bare. Vi ville ikke forfordeles. Man kan godt bygge indenfor BR18. Hvis vi skal kunne vise resten af verden, at vi kan gøre det på en alternativ måde, der er god for klimaet, er det væsentlig, som udstillingsvindue, at man har samme rammer som alle andre.
Vi har vores eget rensningsanlæg og det fik vi dispensation til uden problemer.
Forsyningsanlæg
Beskrivelse af eventuelle forhandlinger med kommunen om dispensationer fra regler og tilslutningspligt ifm forsyningsanlæg. Fx ifm varmeforsyning, forsyningspligt til fjernvarme, solceller, solfangere, lokal spildevandsrensning og nedsivningsanlæg.
Karise Permatopia
Forsyningsanlæg
Permatopia er bygget op om tre primære visioner som bæredygtigt, økologisk og permakulturelt økosamfund:
1. Måden, hvorpå jorden dyrkes, med fokus på regenerativt landbrug.
2. Måden, hvorpå den cirkulære forsyning drives, med sigte på selvforsyning og minimalt spild til det omgivende samfund.
3. Inkluderende social omsorg, som er centralt for bo- og arbejdsfællesskabet.
Forsyningsanlæggene i Permatopia består af flere sammenhængende teknologier:
- Vindmøllen: Den producerer strøm til alle fælles anlæg som landbrug, storkøkken, pumper, elladestandere, vaskeri og fælleshus. Møllen kan kun drive de fælles anlæg, da hjemmelavet strøm ikke må sælges til private boliger, som derfor køber deres strøm fra et elselskab.
- Teknikrum: Her styres forsyningselementerne. Der diskuteres muligheden for at tilføje opbevaringsbatterier for at gemme overskudsstrøm fra vindmøllen.
- Jordvarmeanlæg: Der er jordvarmeslanger i alle fællesarealer, som via en 100.000 liters varmtvandsbeholder forsyner boligerne med gulvvarme og varmt vand.
- Regnvandsopsamling: Vandet fra hustagene opsamles og renses, før det bruges i toiletter og vaskemaskiner.
- Separationstoiletter: Disse skiller urin og affald fra hinanden. Urinen opsamles i tanke, men bruges ikke på markerne, da det røde ø-mærke ikke tillader dette.
- Pilerensningsanlæg: Affald fra toiletterne føres til store bassiner, hvor pilen optager næringsstoffer, og de afskårne pilegrene bruges som kompost og gødning til markerne.
Forsyningssystemet er udfordrende, fordi det kombinerer forskellige teknologier, som skal arbejde sammen. Lovgivning har ofte været en hæmsko, og dialog med myndigheder har været nødvendig for at få dispensationer. Kommunen har støttet projektet, og eksterne rådgivere har hjulpet med forsyningsanlæggenes etablering, som skete samtidig med boligbyggeriet.
Permatopias komplekse struktur inkluderer tre boligforeninger og en fælles grundejerforening. Forsynings- og landbrugsproduktion samt fælles faciliteter drives af et andelsselskab, KP Amba. Herudover findes KP Vand, der håndterer vandforsyning, og KP Pil, som styrer spildevandsrensning. Denne struktur betyder mange bestyrelser og generalforsamlinger samt hyppig kontakt med myndigheder.
Lovgivning har dog også ført til udfordringer, såsom med pilerensningsanlægget, der endte med at blive dobbelt så dyrt (9 mio. kr.) som oprindeligt estimeret. Fordi der ikke var gennemført arkæologiske undersøgelser på det planlagte sted, kunne anlægget ikke graves ned, hvilket betød, at det måtte placeres oven på jorden.
På vej mod selvforsyning har Permatopia gjort store fremskridt inden for både energi og fødevareproduktion. Landbruget leverer grøntsager til fælleskøkkenet, som er den største kunde, men for at dække lånene sælges ca. 30 % af produktionen til økologiske restauranter i hovedstaden.
Kommunal involvering i økonomien
Har kommunen været involveret i bofællesskabets økonomi - hvordan? Har man fx ansøgt/modtaget tilskud fra kommunale puljer, lokale puljer eller lignende. Eller fået garanti for lån til andelsboligforening, hvis noget sådant er relevant. Andet?
Seniorbofællesskabet Sundbakken
Kommunal involvering i økonomien
Vi er et almennyttigt seniorbofællesskab. Horsens kommune ønskede at etablere flere seniorbofællesskaber og sparkede derfor sammen med OK-Fonden projektet i gang. For at kunne opføre et almennyttigt bofælleskab kræver det en egenfinansiering af kommunen på ca. 10%, og det svarede nogenlunde til værdien af den grund, kommunen stillede til rådighed. I praksis er kommunen ikke særlig meget inde over bofællesskabets drift, men skal dog føre tilsyn med bofællesskabets økonomi, herunder godkende vores budget/regnskab.
Karise Permatopia
Kommunal involvering i økonomien
I Permatopia har vi fået en kommunal garanti, som dog ikke er aktiveret, eftersom byggeriet blev færdigt til ibrugtagning. Vi har ikke fået andre tilskud fra kommunen. VI har søgt en del fonde uden megen held. Vi har fået diverse danske og europæiske priser, men desværre blot med hæderen som følgesvend. Fra Realdanias projekt Underværker har vi modtaget ca 300.000 kr til færdiggørelse af vores køkkenfaciliteter til fællesskabets storkøkken. Vi har modtaget små fondsbevillinger til grønne projekter, fx 15.000 kr og 25.000 kr til specifikke beplantnings eller udnersøgelses projekter.
Økosamfundet Egeskoven
Kommunal involvering i økonomien
Vi har planlagt at få nogle geder til glæde for ungerne og der er en familie fra den lokale landsby, som er med i det projekt. På den måde gøder vi jorden for at få fondsbevillinger, fordi vi arbejder med at engagere lokalbefolkningen i vores aktiviteter.